Nasz poprzedni program miał jedną poważną wadę – operuje tylko na liczbach, które przypiszemy do zmiennych podczas pisania programu, inny użytkownik nie miałby z niego żadnego pożytku. Aby to zmienić dodamy możliwość wprowadzenia dwóch liczb całkowitych (int), które będą służyły do obliczeń. W ten sposób program będzie interaktywny (jakie mądre słowo:-)) , tzn. użytkownik będzie miał wpływ (minimalny, ale dobre i to) na działanie programu, który sam upomni się na ekranie monitora o podanie potrzebnych liczb.
Najprostszą metodą pobrania danych z klawiatury jest instrukcja:
cin
(ang. Console Input – wejście konsoli), która działa podobnie do cout, z tą różnicą, że cout wyświetla na monitorze, a cin pobiera dane z klawiatury. Zmianie także ulega kierunek strumienia: z cin do zmiennej >>. Przykładowo, aby wczytać liczbę do zmiennej liczba trzeba napisać
cin>>liczba;
Ważną cechą strumieni jest to, że cin sam dopasowuje typ danych do typu zmiennej, do której przekazywany jest strumień. Oznacza to, że jeśli strumień ma przekazać dane do zmiennej typu float, to pobrany ciąg znaków zostanie przetworzony na liczbę zmiennoprzecinkową.
Kod:
#include <iostream>
#include <cstdlib>
using namespace std;
main()
{
int liczba;
cout<<„Podaj liczbe calkowita: ”;
cin>>liczba;//pobiera liczbę całkowitą i umieszcza ją w zmiennej liczba
cout<<"\nTwoja liczba to: "<<liczba;//najpierw przechodzi do następnej lini, a następnie wyświetla zawartość zmiennej liczba
system("pause");
main()
{
int liczba;
cout<<„Podaj liczbe calkowita: ”;
cin>>liczba;//pobiera liczbę całkowitą i umieszcza ją w zmiennej liczba
cout<<"\nTwoja liczba to: "<<liczba;//najpierw przechodzi do następnej lini, a następnie wyświetla zawartość zmiennej liczba
system("pause");
return 0;
}
}
Wynik:
Podaj liczbę całkowitą: 34
Twoja liczba to: 34
Teraz możemy udoskonalić nasz kalkulator.
Kod:
#include <iostream>
#include <cstdlib>
using namespace std;
main(void)
{
int a,b;
cout<<"Podaj pierwsza liczbe: ";
cin>>a;
cout<<"Podaj druga liczbe: ";
cin>>b;
cout<<"a+b=”<<a+b<<”\n";
cout<<"a-b=”<<a-b<<”\n";
cout<<"a*b=”<<a*b<<”\n";
cout<<"a/b=”<<a/b<<”\n";
cout<<"a modulo b=”<<a%b<<”\n";
system("pause");
main(void)
{
int a,b;
cout<<"Podaj pierwsza liczbe: ";
cin>>a;
cout<<"Podaj druga liczbe: ";
cin>>b;
cout<<"a+b=”<<a+b<<”\n";
cout<<"a-b=”<<a-b<<”\n";
cout<<"a*b=”<<a*b<<”\n";
cout<<"a/b=”<<a/b<<”\n";
cout<<"a modulo b=”<<a%b<<”\n";
system("pause");
return 0;
}
}
Wynik:
Podaj pierwsza liczbę: 3
Podaj druga liczbę: 5
a+b=8
a-b=-2
a*b=15
a/b=0
a modulo b=3
Program działa bez zarzutu i jeśli uważnie czytałeś poprzednie rozdziały to nie będziesz miał problemów ze zrozumieniem jego działania. Zwróć uwagę, że komputer zaczyna z Tobą współpracować i na jego prośbę możesz podać dowolne (tj. ograniczone to typu int) liczby a i b. A kto go tego nauczył? – programista, czyli Ty!
Zadanie:
Napisz program, który pobierze 3 liczby całkowite do zmiennych liczba_1, liczba_2 i liczba_3, a następnie wykona działanie a+b*c i wyświetli jego wynik w miejscu słowa (wynik) w zdaniu:
Wynikiem działania a+b*c jest (wynik).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz