Aby program nadawał się do czegokolwiek należy zamienić go na formę zrozumiałą dla komputera przy użyciu programu zwanego kompilatorem. Jednak często zdarza się, że program składa się z wielu plików źródłowych zawierających poszczególne fragmenty programu.
Plik źródłowy jest to plik tekstowy zawierający kod źródłowy programu zapisany w języku programowania.
W takim wypadku po kompilacji otrzymujemy wiele plików, które trzeba połączyć ze sobą w jeden plik wykonywalny. Do tego celu służy program zwany linkerem.
Linker to program dokonujący łączenia skompilowanych plików źródłowych i bibliotek w jedną całość – gotowy do uruchomienia program.
Dopiero po dokonaniu całego tego procesu (kompilacja+linkowanie) otrzymujemy gotowy program. Aby ułatwić ten proces stworzono programy zwane IDE (ang. Integrated Development Envoirment – Zintegrowane Środowisko Programistyczne), które zawierają w sobie zarówno kompilator jak i linker. Dodatkowo posiadają wbudowany edytor źródła, pomoc i wiele innych użytecznych narzędzi.
Edytor źródła to program edycji tekstu posiadający wiele przydatnych dla programisty dodatkowych funkcji, które ułatwiają pracę nad programem. Najczęściej spotykane opcje to: kolorowanie składni programu, dopowiadanie nazw czy obsługa wielu plików źródłowych jednocześnie.
W następnym poście przedstawię wam kilka środowisk programistycznych C++ wraz z obrazkami przedstawiającymi ekran komputera podczas wykonywania określonych czynności. Ich najważniejszą zaletą jest to, że oprócz samego kompilowania i linkowania potrafią także wykrywać i sygnalizować błędy w programie, a także w różnym stopniu wspomagają pracę programisty przy eliminowaniu popełnionych błędów oraz przy tworzeniu skomplikowanych programów.